maandag 20 augustus 2012

Exit Emgo ?

Kristalpark III blijft troosteloos leeg en de bestaande industrie (Emgo) dreigt haar deuren te sluiten. De eens met veel poeha aangekondigde grootste industriezone van Europa dreigt te verworden tot een droevige woestijn met als enige teken van "beschaving": een zo goed als ongebruikt prachtig wegen- en fietspadennet alsook twee gloednieuwe bruggen, die alleen maar wat wielertoeristen te zien krijgen. Het geheel is dan ook nog 's nachts uitgebreid verlicht en vormt een ideaal jachtterrein voor konijnenstropers.

Ik heb een Lommelse politicus ooit voorspeld dat Stad Lommel, als ze nog bedrijven wilde binnenhalen, misschien eens iets zou moeten doen aan de al te strenge bouwvoorschriften en aan een verlaging van de lasten & taksen die de fabrieken over zich heen krijgen. Hij keek me toen aan alsof ik van Mars kwam, maar intussen heeft hij zich noodgedwongen "bekeerd".

Als het kalf verdronken is......


Uit: Het Belang van Lommel

Emgo onderhandelt over sluiting

emgo sluit waarschijnlijk dinsdag Bij Emgo in Lommel, waar onderdelen van gloeilampen worden gemaakt, loopt momenteel een informatie- en consultatieronde over een mogelijke sluiting. Dat zou volgende dinsdag al kunnen gebeuren. Wordt de intentie tot sluiting allicht omgezet in een definitieve beslissing, dan verliezen 135 mensen hun job.
Eind juni kondigde de directie van Emgo, een joint venture tussen Philips en Osram, het voornemen aan om de fabriek te sluiten. Na het Europees opgelegde verbod op de productie van gloeilampen, vond Emgo geen alternatief. Ook overnamekandidaten, die mogelijk in de richting van glas voor zonnepanelen een doorstart mogelijk zagen, haakten in extremis af.
Donderdag werd in het kader van de zogenaamde Wet Renault, de vragen- en consultatieronde verdergezet. Uit de antwoorden die de directie aan de bonden gaf, bleek dat het voornemen tot sluiting allicht volgende dinsdag zal worden omgezet in een definitieve beslissing door de raad van bestuur. Eens dat verdict officieel is, kan worden gestart met de onderhandelingen over een sociaal plan.
De hamvraag is wat er voor de 135 voltijdse medewerkers uit de bus zal komen. Bij eerdere herstructureringen stelden zij zich loyaal op, onder meer door niet te verhuizen naar Ducatt, een spin-off van Emgo. De bonden maken zich echter sterk dat Emgo een redelijke overeenkomst zal vinden met de overgebleven werknemers. Zij zullen sowieso tot medio 2013 in Lommel aan de slag kunnen blijven voor het afwerken van de lopende bestellingen. Intussen hoopt de directie uiteraard om nog een kandidaat-overnemer of investeerder te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten