vrijdag 28 september 2012

"Da pik ik nie hé makker !"

Ja-ja, U leest het goed : dit waren de historische woorden - en public - aan een stadslaan-slachtoffer toegesnauwd door onze eigenste Keizer, gisteren tijdens het door Davidsfonds gehouden verkiezingsdebat.

Het was inderdaad te verwachten dat op dit debat die fameuze stadslaan "the hot potato" zou worden, en zo geschiedde.

Zonder omwegen had onze Keizer, die -zoals dat hoort- royaal te laat was toegekomen terwijl de andere lijsttrekkers als brave studentjes op Monseigneur moesten wachten, aangekondigd dat het stadslaanplan moest en zou doorgevoerd worden. 

En toen hij ook nog wilde voorhouden dat de bewoners van de getroffen straten lang op voorhand waren geinterpelleerd geweest en er ook een enquête was gehouden, tja toen werd het kot effe te klein. Vanuit de zaal riep er iemand "leugenaar", waarna dus de in de titel vermelde gevleugelde keizerlijke uitlating volgde.

Dat deed me terugdenken aan een incident dat de populariteit van de toenmalige Franse Keizer een geweldige knauw gaf. Hij liep ergens op een landbouwbeurs rond, duchtig handjesschuddend, tot hij bij iemand arriveerde die hem duidelijk een hand weigerde te geven. Sarkozy snauwde hem toen toe "bol het dan af onnozele pummel" en de dag zelf werd het evenement op alle tv-kanalen getoond.


Onze zuiderburen beweren dat Sarkozy daarom bij de laatste presidentsverkiezingen verloren heeft.

Staat de Lommelse Keizer een identieke afloop te wachten ?

Nu zou ik in zo'n affaire kunnen getuigen natuurlijk, maar dan wel niet in zijn voordeel....
Eén dag (!) voordat in de pers bekend zou gemaakt worden dat mijn woning aan de Leopoldlaan onder een dikke laag asfalt zou kunnen gaan verdwijnen, werd ik door de heren van de Stad uitgenodigd, en werd er mij gevraagd wat ik ervan vond....  Perfecte timing en coördinatie dus...

Maar goed dat terzijde. Terug naar het verhitte debat van gisteren. In balsporten ben ik nooit een uitblinker geweest, maar toch kan ik de voetbal voor de goal leggen zodat een ander nog alleen moet binnenkoppen...

Ik vroeg aan Staf Henderickx (Aktief) waarom hij eerder op de avond de keizerlijke clan neo-liberalen had genoemd. Nee-nee zo had hij dat niet bedoeld; integendeel het stadsbestuur had vele goede zaken gerealiseerd in de voorbije legislatuur, hetgeen volmondig beaamd werd door onze Keizer.

Maar plotse haalde de groene medicijnman de micro naar zich toe en verweet onze Keizer tienduizenden euro's uit te geven aan een paar coureurs om rond onze kerktoren te fietsen, terwijl er op sociaal vlak in de keizerlijke stede toch nog wel andere noden te lenigen zijn.

Voor de tweede keer werd onze Keizer briesend boos en noemde dit een "schandalig" verwijt.

Daarmee was het publiek gedeelte wel van de baan, maar achter de schermen ging een provinciaal gedeputeerde de moderator te lijf, omdat deze de Keizer zou hebben afgeblokt terwijl die iets "belangrijks" ging zeggen.

Opvallend was alleszins dat de keizerlijke clan als eerste de zaal verliet, terwijl alle andere politici en would-be verkozenen "toutes couleurs confondues" nog een hele tijd aan de toog bleven zeveren en de wereld veranderen.

Ik had anders graag tussen pot en pint met hem een "klapke" gedaan, maar hij was blijkbaar al op zijne velo gesprongen en vertrokken:

Hij is immers precies even jong als ik, hoewel alle vrouwen mij zeggen dat ik er veel ouder uitzie dan hij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten