vrijdag 28 september 2012

Ne stjeuker...



Wanted: death or alive  - Reward 1.000.000 Euro


Bovenstaande gevaarlijke terrorist - die ik uiteraard niet ken - werd op het verkiezingsdebat van gisteren ook gesignaleerd. En sindsdien prijkt dan ook bovenstaande affiche op nogal wat muren van onze vurige stede.

Hij was het die op dit verkiezingsdebat als eerste de stok in het hoenderhok gooide door het thema stadslaan in de arena te sturen.
Zo'n mannen hebben toch nogal lef en een absoluut gebrek aan respect voor de plaatselijke Keizerlijke macht...

Een echt brutaaltje die jongen, die zijn 1968-fratsen blijkbaar nog niet helemaal ontgroeid is. Zo vroeg hij me vlakaf hoe het toch wel kwam dat ik destijds met de vorige Keizer wél, en met de huidige Keizer absoluut niet door eenzelfde deur kon.

Eerlijk gezegd was ik een beetje uit mijn lood geslagen en heb ik 'm onvolledig geantwoord. Dat zit zo. Gedurende bijna 20 jaar was ik voorzitter van vzw Museum Kempenland, en -al zeg ik het zelf- ik had me er hard voor ingespannen en aan veel boeken over Lommels geschiedenis meegeschreven. Ook hadden we na jaren zwoegen een mooi museum op het Dorpsplein uit de grond kunnen stampen. De vorige Keizer had voor die inspanningen blijkbaar appreciatie en op die manier was er dan ook goede verstandhouding.

Tot de "subsidie-duivel" toesloeg. Een ambtenaar van het provinciebestuur vond ons museum maar niks en zette onze vorige Keizer het mes op de keel: museum buitenkieperen of geen subsidies voor het organiseren van een toeristische tempel, gewijd aan zand en glas, waarbij onze beroemde glaskegel de kers op de taart moest worden.

Tegen alle verwachtingen in (die ambtenaar was immers allesbehalve rood, eerder integendeel) ging keizer senior door de knieën. Resultaat was dat museum en bibliotheek op enkele weken tijd niet uit hun gebouwen werden "gezet" maar "gestampt". Toppunt was dat er geen enkel alternatief voorgesteld werd; dat moest de vzw maar zelf uitzoeken. Gelukkig heeft de vzw die op een verre uithoek van onze stad (Barrier en Kolonie) gevonden. Ik heb toen een rare bloedsmaak in mijn mond gekregen, en als ik eraan terugdenk dan proef ik die nog altijd.

Nadien is het dan ook nooit meer goed gekomen tussen mij en de keizerlijke familie.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten