zaterdag 29 september 2012

Wat zou een vader al niet doen of laten voor zijn kinderen ?


Lang geleden zei ik tegen een cliënt die beweerde dat ik op professioneel vlak iets had gearrangeerd voor een ander cliënt, dat ik VRIJ was en onder niemands druk.
Mijn gesprekspartner was een oudere heer, en hij antwoordde me "niemand is vrij".

Jarenlang heb ik gedacht dat hij ongelijk had, maar de voorbije dagen hebben mijn twee kinderen mij laten verstaan dat ze tegenwerking ondervonden van sommigen ingevolge mijn politieke berichten op deze blog, en ben ik beginnen twijfelen.

Wat doe je dan als vader? Kies je voor je vrijheid of kies je voor je kinderen?

Sommigen zullen me laf noemen, maar ik kies voor mijn kinderen. Vanaf nu dus gedaan met politieke schimpscheuten (hoor ik daar een zucht van opluchting?).

Tegelijk is het zo dat wat ik te zeggen had, volledig gezegd was en dat degenen die het nu nog niet begrepen hebben onverbeterlijk onder de noemer "wat baten kaars en bril...." vallen.

Ik denk dus mijn morele plicht, te weten Lommel te behoeden tegen bepaalde gevaren, meer als vervuld te hebben.

Een aantal Lommelaars, in hoofdzaak politici, zullen zich misschien nu in de steek gelaten voelen, maar het is tijd voor mij om samen met de betreurde kleinkunstenaar Wim De Craene te zeggen aan vele Lommelaars die mij graag gelezen hebben : "Hier laat ik je los Tim, van hier af moet je gaan met vallen en opstaan"

Luister op http://www.youtube.com/watch?v=dJAplfbJlmM  of lees de "lyrics" hieronder.

Ik deed wat ik kon.

In de toekomst zal ik me dus beperken tot berichtjes over het recente of minder recente verleden van onze vurige stede.

k Herinner mij nog goed, Tim
Hoe men mij vertelde
Van het harde buitenleven
De boeren op hun velden
Het binnenhalen van de oogst
Het weer was droog en heet
De lijven plooiden naar de hooivork
En stonken naar het zweet
Het graan was rijp en binnen
De boer z'n hoogste wens
Men zei me dat dit alles een paradijs was voor de mens

Hier laat ik je los, Tim
Van hieraf moet je gaan
Met vallen en opstaan
Van hieraf moet je gaan

Men wees mij hoe de mens, Tim
De grond gewonnen had
Waar men de zoete druif verbouwde
En het helder gerstennat
De weide vol met hooi
Het hooi voor 't jonge kalf
En wie het versgebraden kalf niet lust
Zo'n man die is maar half
Hier heeft de mens gewonnen
De arme grond verrijkt
Hier heeft de mens met zwoegen
Zijn hoogste doel bereikt

Hier laat ik je los, Tim
Van hieraf moet je gaan
Met vallen en opstaan
Van hieraf moet je gaan

Dit alles heeft men mij verteld, Tim
Ik heb het ook gezien
Hoewel ik zelf geen lauweren
Aan dit meesterwerk verdien
Ik heb het lot bezongen
Van de knechten en de boer
Het kirren van de boerendochter
De blikken van de hoer
De schoonheid van de morgen
't Ontwaken van de stad
Ik heb dit wel bezongen
Maar nooit een cent gehad

Hier laat ik je los, Tim
Van hieraf moet je gaan
Met vallen en opstaan
Van hieraf moet je gaan

Dus ga en maak de mortel
Bouw stenen tot een huis
Smeed ankers voor 't gewelf, Tim
Maak deuren voor je huis
Ikzelf geef je niets mee
Dan lofzang voor je jeugd
De krachten in je armen
Een ode aan de deugd
De liefde voor een vrouw, Tim
De oogsten van haar buik
Het winnen van de dagen
Het streven naar geluk

Hier laat ik je los, Tim
Van hieraf moet je gaan
Met vallen en opstaan
Van hieraf moet je gaan
Van hieraf moet je gaan
Van hieraf moet je gaan




Wim de Craene (1950-1990)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten