zondag 2 september 2012

Ze zijn zo lief, mijnheer...

Aan die titel moest ik onwillekeurig terugdenken bij het lezen van reacties van de Lommelse oppositie op het vermaledijde stadslaan-project. Er was een tijd dat er in volle verkiezingsstrijd met scherp geschoten werd en waarbij vaker op de speler dan op de bal gemikt werd; de Keizer moet dat bij zijn vader maar eens navragen.
Die tijd lijkt nu definitief voorbij als men de alles-bij-mekaar-genomen vrij softe reacties i.v.m. dit toch wel torenhoge probleem erop naleest. Oordeel zelf:

 Vraag
Ik stel voor dat er een grondig "woon"leefbaarheidsonderzoek komt met passende maatregelen voor de bewoners langs de stadslaan die dit al maanden vragen en waarvoor het stadsbestuur "doof" is.
Eddy Frederix - Lommel

Antwoorden

Jan Bouly CD&V

Er is geen leefbaarheidsonderzoek nodig om te beseffen dat bijna alle lasten van de nieuwe verkeerssituatie bij de bewoners van de stadslaan liggen. Woonstraten tover je nu eenmaal niet op één nacht om tot een ring. Al in 2001 stelde CD&V voor om geleidelijk werk te maken van een aangepaste en veilige uitrusting van de straten in en rond het centrum. Na de verkiezingen moeten we terug naar het stappenplan, in overleg en met respect voor alle betrokkenen.

Geert Jansen Open Vld
Uiteraard is iedereen in onze stad voor een aangenaam centrum en een stadslaan kan daartoe bijdragen. Ik begrijp de bezorgdheid van de omwonenden. Afgevaardigden van het studiebureau bezoeken op dit moment de eigenaars om de plannen toe te lichten en de invloed hiervan te bespreken.Uit de gesprekken zal moeten blijken wat het meest haalbare evenwicht zal zijn tussen wonen en mobiliteit rond het centrum. Om de toekomstige mobiliteit veilig te stellen, moeten er echter keuzes gemaakt worden.

Peter Luykx N-VA

De in­tre­de van de nieu­we ver­keers­stro­men in juni 2010 ver­liep cha­o­tisch. De Stad­slaan is een ex­pe­ri­ment zon­der lo­gi­ca waar­over het stads­be­stuur alle con­tro­le ver­loor. De ver­keers­druk­te moet aan­ge­pakt wor­den door het ver­keer bo­ven­lo­kaal af te wen­den en nieu­we par­keer­buf­fers. Door het ver­keer via woon­stra­ten te stu­ren on­der­vin­den de be­wo­ners over­last. De nieu­we ver­keers­si­tu­a­tie, die re­gel­ma­tig bij­ge­stuurd wordt, is on­dui­de­lijk en creëert nieu­we files waar­door be­zoe­kers Lom­mel links laten lig­gen.

Staf Hen­de­rickx AK­TIEF

De stad­slaan is een pres­ti­ge­pro­ject zoals ook de Soe­ve­rein, het stad­huis, de fon­tei­nen ... De­mo­cra­tie or­ga­ni­se­ren rond een fout pro­ject is moei­lijk, maar een on­der­zoek voor­af naar op­los­sin­gen voor het ver­keer naar het cen­trum en de leef­baar­heid voor de be­wo­ners van de stra­ten die over­last ken­nen, dat is een eer­ste stap naar echte deel­na­me aan het be­stuur. Wat het stads­be­stuur ver­staat onder "in­spraak" is eer­der een tac­tiek om de reeds ver ge­vor­der­de plan­nen te laten slik­ken.

Peter Van­velt­ho­ven Lijst Bur­ge­mees­ter (sp.a)

Het is pre­cies om­wil­le van de leef­baar­heid dat we het vele ver­keer, en de daar­uit vol­gen­de over­last, zo maxi­maal mo­ge­lijk wil­len sprei­den. Er zijn in Lom­mel trou­wens heel wat stra­ten met (veel) meer ver­keer dan in de stad­slaan. Om de woon­leef­baar­heid te ver­be­te­ren wer­den al heel wat snel­heids­be­per­ken­de maat­re­ge­len ge­no­men: snel­heids­in­for­ma­tie­bor­den, voort­du­ren­de po­li­tie­con­tro­les, fiets­sug­ges­tie­stro­ken. In het nieu­we ont­werp voor de stad­slaan staat leef­kwa­li­teit trou­wens cen­traal.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten