vrijdag 12 oktober 2012

14 oktober nadert - Denk er nog eens goed over na !


Ik ben de laatste tien dagen even buitenlands geweest en dat hebt U gemerkt aan de "stilstand" van deze blog. In de mate van het mogelijke probeer ik U vanaf nu terug op min of meer regelmatige basis leesvoer te bieden. Ik hoor namelijk links en rechts (zonder politieke bijbedoeling gezegd) dat men mij gemist heeft in die periode.

We worden de laatste weken letterlijk overspoeld met verkiezingspropaganda, waarin ons hemel en aarde beloofd wordt. De ene foto glimlacht ons nog overtuigender toe dan de andere. Ik vraag me dan af: wie leest hier eigenlijk nog iets van. Ik vrees dat in het beste geval uitsluitend effe naar de "prentjes" gekeken wordt.

Er was een tijd dat mensen kranten gebruikten als wc-papier, maar die verkiezingsfolders zijn allemaal op glanzend papier gedrukt. En ik weet niet of U het daarmee al ooit geprobeerd heeft, maar neem gerust van mij aan dat het niet werkt :)

Tja, wat dan wel met die grote papierhoop. Je kan er toch moeilijk de muren van je zolder of kelder mee gaan behangen. En in je tuin opstoken mag ook al niet meer, dus eigenlijk wordt die bazar een torenhoog ecologisch probleem.

Na lang piekeren heb ik het gevonden! De overheid zoekt koortsachtig naar nieuwe & eerlijke belastingen en  denkt daarbij aan het zwaarder belasten van al hetgeen schadelijk is voor het milieu. Welnu dat ze dan een wet stemt waarbij het uitbrengen van verkiezingspubliciteit belast wordt, en nog wel met progressief tarief. Zodanig dus dat de politicus die het meeste bomen en papier verkwist ook het allerzwaarst belast wordt. Misschien moet ik dit ideetje wel laten patenteren, want het zou de schatkist een serieuze duit kunnen opleveren.

Alle gekheid op een stokje: vooraleer U op 14 oktober naar het stemhokje trekt, doet U er goed aan om een uurtje te gaan zitten piekeren. Vergeet de politicus die U te vriendelijk toelacht en de laatste tijd wel erg joviaal deed. Vergeet de politicus die uw neefje of dochter aan een job geholpen heeft. Vergeet de politicus die via "dienstbetoon" uw zaakje geregeld heeft dat eigenlijk via de administratie had moeten worden opgelost.

Maar denk aan de toekomst van onze stad, en probeer uit te zoeken wie wij als burgemeester willen. Voor wat mij betreft moet het iemand zijn met degelijke kennis van zaken, met dynamische werkkracht maar vooral, VOORAL, wars van eigenbelang en volledig vreemd aan dictatoriale trekjes.

Denk aan uw kleinkinderen en het milieu waarin zij zullen moeten opgroeien, liefst ver van de gevaren van druk verkeer en de daarmee gepaard gaande fijnstofverontreiniging.

Denk eraan dat welvaart belangrijk is, maar dat welzijn nog veel belangrijker is.

Kortom: denk eens goed na en laat je niet leiden door verleidelijke babes allerhande in de folders, of door verkiezingsbeloften waarvan je nu al weet dat ze niet gehouden zullen worden.
Wees eerlijk tegen jezelf en laat je niks wijsmaken. 

En als je wat betere inspiratie zoekt, luister dan naar het Bob-Dylan-lied over The-times-they-are-chaging, of naar de vertaling in het Nederlands door Boudewijn de Groot: Er komen andere tijden
http://www.youtube.com/watch?v=MJ3MO2XcLUk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=U7VvhHPS67E&feature=related

Dus, wat je ook doet, doe zoals deze man die door Auguste Rodin in 1881 gebeeldhouwd werd: denk na!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten