maandag 20 augustus 2012

Vergane studentenglorie

Terwijl ik me dat beloofde glaasje rosé inschenk, komen me plots weer herinneringen aan mijn (vaak dorstige) studententijd naar boven. Ik probeer het drinkerslied Io vivat te zingen, maar na zoveel jaren lijkt de tekst zoek.

Dan maar even via Google opgezocht en gevonden:



.Io Vivat met vertaling en/of Nederlanse versie
Io Vivat! Io vivat!
Nostrorum sanitas!
Hoc est amoris poculum!
Doloris est antidotum!
Nu leve lang, nu leve lang!
Het welzijn van ons al!
Dit is der liefde wijnbokaal,
gif tegen smart ten enenmaal.
Io Vivat! Io vivat!
Nostrorum sanitas!
Dum nihil est in poculo,
jam repleatur denuo.
Nu leve lang, nu leve lang!
Het welzijn van ons al!
Als niets meer in de beker is,
dan vullen wij hem weer gewis.
Io Vivat! Io vivat!
Nostrorum sanitas!
Nos jungit amicitia,
et vinum praebet gaudia
.
Nu leve lang, nu leve lang!
Het welzijn van ons al!
De vriendschap bindt ons al te saam,
de wijn biedt pure vreugde aan





Tijdens dat zoeken kwam ik ook uit bij Gaudeamus igitur
LatijnNederlands
Gaudeamus igitur
Iuvenes dum sumus.
Post iucundam juventutem
Post molestam senectutem
Nos habebit humus.
Laat ons verblijden
Zolang we nog jong zijn.
Na een fijne jeugd
Na de ellende van hoge leeftijd
Zal de aarde ons hebben



Ach, waar is de tijd...













Geen opmerkingen:

Een reactie posten